Noord-Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark & Kim - WaarBenJij.nu Noord-Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark & Kim - WaarBenJij.nu

Noord-Vietnam

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Kim

21 Mei 2014 | Vietnam, Hanoi

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat er een reisverslag is gepost, maar hier dan eindelijk de avonturen uit het noorden van Vietnam. We zijn nu alweer op Java, maar hier zal Kim over gaan vertellen. Wij doen hier aan zeer stricte functiescheiding. :)

Het laatste reisverslag is geeindigd in Hoi-an waar we aan het wachten waren op de nachtbus richting Hanoi. Dit is nu al het meest gedenkwaardige moment van Noord-Vietnam, omdat wij blijkbaar een kaartje hebben gekocht van de meest respectloze busmaatschappij. Lang verhaal kort: Er was voor zo'n acht toeristen geen slaapplek, dus hebben we voor 20 dollar per persoon in het gangpad geslapen en flink wat Nederlandse taal gebruikt richting chauffeur en collega's.
Uiteindelijk, toch nog heelhuids aangekomen in Hanoi, hebben we een 'luxe' hotel gevonden om onszelf te belonen voor ons goede gedrag tijdens de busrit.

Na Hanoi even verkend te hebben, bleek het toch minder leuk te zijn dan Saigon, dus zijn we de volgende dag vertrokken naar Cat Ba Island (een soort Ha Long-Bay, maar dan goedkoper). Dit was een hele verademing ten opzichte van de drukke stad en alles was, naar mijn mening, extreem goedkoop. De tweede dag op Cat Ba hebben we een boottripje gedaan die ons door Lan Ha Bay en Ha Long Bay heeft gevaren. Ook mochten we even op eigen houtje tussen al die gigantisch mooie rotsen kayakken.
De dag daarna hebben we een fort bezocht, het was even een pittige klim, maar dan heb je ook prachtig uitzicht. Maar wat ik echt niet begrijp is waarom die Vietnamezen van die levensechte poppen plaatsen in donkere kamertjes van dat fort. Je schrikt je echt het "apelazerus". En om de laatste dag goed af te sluiten, heb ik een krab gegeten die voor mij uit een aquarium werd gevist.

Na weer van Cat Ba te zijn vertrokken om nog een nacht in Hanoi (je wilt niet weten hoe vaak ik Hoi-an en Hanoi doorelkaar gehaald heb) te vertoeven, zijn we doorgegaan naar Sapa. Een klein bergdorpje met de meest fantastische rijstvelden/plateau's. Dit ging weer per nachtbus, dus na onze les met de bus vanuit Hoi-an hebben we aangedrongen op 'seat numbers' wat erg lastig bleek te zijn. Ook het vinden van de juiste busmaatschappij was een hele beproeving, want ieder kantoortje verkoopt tickets voor "their company", maar hoe heet "jouw busmaatschappij" dan? Na letterlijk tien tot vijftien kantoortjes in- en uitgelopen te hebben, zaten we in een hele lege bus met alle toeters en bellen. Helaas had de weg nogal last van de builenpest, want bij iedere hobbel zat je bijna met je hoofd tegen het plafond.

Maar dan toch weer levend aangekomen in Sapa (blijkbaar helpt dat wierrook branden toch:)). Hier hebben we maar weer even sportief gedaan en onze wandelschoenen aangetrokken. Een twee-daagse trekking door de rijstvelden van zestien en twaalf kilometer leek ons wel een strak plan. Onze guide was een klein 28 jarig meisje met het langste haar wat ik ooit heb gezien en in traditionele klederdracht. Dit was erg gezellig. Dus wij op pad en uitkijkend naar die prachtige uitzichten over de rijstvelden, maar helaas, het was flink mistig (dit gaf trouwens ook een heel apart gevoel, beetje mysterieus).
Na aangekomen te zijn in het huis waar wij overnachtten, met drie andere toeristen, hebben we ons niet meer ingespannen. De gastvrouw had zelfs een heel "herbal" bad klaargemaakt.
De volgende ochtend werden we wakker van het kabaal van, wat wij dachten, eenden, maar dit bleken twee kippen te zijn die voor een feestmaal waren geslacht. Nou wij ook weer blij dat niet helemaal meegemaakt/gezien te hebben, totdat er ineens een heel schattig biggetje de kamer in wordt getild en op een drempel wordt gelegd. Krijsen dat het deed, maar dat was na een goede snee in de halsslagader toch snel over. Het ontbijt was gelukkig niet twee eieren met spek, maar gewoon dertig pannenkoeken. Dus toen hadden we weer genoeg energie om de twaalf kilometer af te leggen naar Sapa zelf. We hadden zelfs geluk, want het weer zat mee en dit leverde, zoals alle plaatjes ons hebben doen voorspellen, hele mooie uitzichten op.

Na dit avontuur in Sapa moesten we ons opmaken voor de vliegreis naar Medan(Sumatra) met een tussenstop in Kuala Lumpur. En je raad het al... We moesten daarvoor weer naar Hanoi. Uiteindelijk 's nachts aangekomen in ons zeer basic hostel, waar je voor elke scheet die je laat moet betalen, hebben we een hele leuke dag gehad in het moderne Kuala Lumpur.
Natuurlijk de Petronas Towers bekeken (by day and by night), deze zijn echt prachtig. Een potje bowlen moest ook even en natuurlijk ben ik "Koning bowlen", want heb vier keer gewonnen van die kleine dame (maar zij zou mij wel even verslaan;)). En eigenlijk heel slecht, maar een Mcdonalds moest ook even bezocht worden na drie maanden geen hamburger en nuggets met bbq-saus te hebben gezien.

Dit was weer het verslag van onze avonturen in het Verre Oosten.
Bedankt voor het lezen en bedankt voor alle reacties, die zijn erg leuk om te lezen!!!

Veel liefs,

Mark & Kim

• 21 Mei 2014 - 16:27

Joke:

Leuk hoor Mark om weer te lezen.Hoewel ik blij ben nooit aanwezig te zijn bij
    die slachtpartijen.Daar zou ik echt niet tegen kunnen.
    Wat fijn dat je bent aangenomen bij E & Y , gefeliciteerd.Wachten duurt dan lang als je op zón belangrijk telefoontje zit te wachten.Groot gelijk dat jullie het even gevierd hebben.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier, maar doe voorzichtig en let goed op Kimmy.